Falkenbach
Falkenbach - Vratyas Vrakyas
Zdravím tě, Vratyasi! Jak se máš v tyto dny?
Mám se dobře, díky.
Poslední nahrávka FALKENBACH je už několik měsíců venku – jsi spokojen s reakcemi fans a žurnalistů? Jaká jsou prodejní čísla?
Musím říct, že jsem se v minulosti přestal starat o reakce tisku. Odezva od těch, kteří si novou desku poslechli a chtěli mi napsat, byla opravdu příjemná. O prodejích nemám tuchy, jsou věcí Napalm Records, ničím, o co bych se zajímal.
Materiál, zachycený na „Heralding – The Fireblade“, už je poměrně letitý meč… tenkrát před více než 10ti lety byl problém nahrát „…The Fireblade“?
Problémy byly neskutečné. Neměl jsem tehdy žádné vodítko, jak by mělo dobré studio být vybavené. Jednoduše jsem si vybral to nesprávné. Vybavení na hovno, zvukař na hovno a tohle všechno nakonec vedlo k tomu, že jsem nahrávání zrušil asi v půlce. Neměl jsem už žádnou chuť vyhodit krom času ještě další peníze. Zabralo pak nějakou dobu najít dobré studio - dokonce ani Blue House nebylo dokonalé řešení, bez pochyb však bylo mnohem lepší, než to předchozí.
Živý bubeník do tvojí muziky zapadl velmi dobře, na druhou stranu i původní automat se poslouchal výborně – co tě vedlo k takovému kroku? Že by přípravy na živé hraní?
Ani ne, já měl vždycky v plánu používat živého bubeníka pro studiové hraní, ale nebyla šance najít správného chlapa pro tento úkol. Buď šlo o dobrého muzikanta s charakterem blbce, nebo o člověka se správným přístupem, ale příliš málo schopným hráčem na bicí. Až teď, Boltthorn se ukázal být perfektní volbou a já doufám, že pomůže FALKENBACH i na dalších nahrávkách. Pokud by se kdykoli měla uskutečnit živá show, on je samozřejmě tím pravým.
Mimochodem, odehrál jsi dosud s FALKENBACH nějaké koncerty? Plánuješ nějaké v dejme tomu blízké budoucnosti?
Nikdy jsem nedělal žádné oficiální koncerty, proběhly pouze menší události, které mohly být nazvány spíše zkouškou, než koncertem. Popravdě, mám v plánu 1-2 menší akce, abych alespoň něco málo vrátil lidem, kteří FALKENBACH podporují po všechny ty roky a kdož se často ptají po živém vystoupení. Je možné, že budou následovat další štace, možná tour, možná festivaly, kdo ví…, ale zatím to spíš nevypadá, abych byl upřímný.
První dlouhotrvající deska nesla název „En Their Medh Riki Fara“. Naprosto zřetelně se v ní objevují silné black metalové elementy v bratrském boji o nadvládu s těmi vikinsko-folkovými. Znamená to, že tvoje představa o FALKENBACH se v průběhu let měnila?
Úplně na začátku, počítajíc první pásky, byl FALKENBACH spíše čistě akustický projekt se španělskými kytarami, čistým zpěvem, perkusemi atd.. Metalová ingredience se začala objevovat až s postupem let. Takže „Ok Nefna Tysvar Ty“ (2003 - dalo by se říci nejméně metalové oficiální album FALKENBACH - pozn. aut.) například bylo, řekněme, takovým krokem zpět v historii FALKENBACH. Nemnoho lidí zná tato fakta, pro většinu pěkně ukrytá. Zvuk se v průběhu let pořád nějak vyvíjí, ale v kostce se dá říct, že FALKENBACH zůstává FALKENBACHem. Žádné experimenty, žádný hudební „vývoj“.
Skladba „Heathenish Foray“ se vyskytuje i na albu „Magni Blandinn Ok Megintiri“ - jaký důvod má její uvedení i na novince? Registruji nově housle, výraznější basu, chorál. Název byl zkrácen na aktuální „Heathen Foray“. Nová verze je zase o kousek blíže dokonalosti, osobně ale preferuji hrubší zvuk původního kusu…
Tahle skladba je částí původního „Fireblade“. Je zároveň jednou z těch, které jsem se rozhodl použít při dalších nahráváních. To samé platí pro Laeknishendr, kterážto je k nalezení na debutu. Skladby z „Fireblade“ jsem nosil v srdci celá ta léta a důvod, proč je můžete najít i na ostatních nahrávkách, je jednoduchý. Nikdy nebylo jisté, jestli se mi podaří nahrát tu desku vcelku tak, jak byla. Trochu jsem pozměnil jméno, aby bylo jasné, že jde o rozdílnou verzi, ale stále o tu samou skladbu. Do třetice stejný vztah je i mezi „Into The Ardent Awaited Land“ a „The Ardent Awaited Land“ na debutu, respektive na „Ok Nefna…“.
Zůstaňme na „Magni Blandinn…“. Skladba „Walhall“ může být chápána jako pocta BATHORY – otvírací rif je téměř totožný (samozřejmě se liší v detailech) s Quorthonovým „Enter The Eternal Fire“. Téměř od počátku jsi byl označován za jednoho z možných následovníků jeho odkazu – jaký ty máš na to názor?
Souhlasím, rytmus je bohužel identický, ale noty ne - pokud posloucháš pozorně. Nikdy nebylo v plánu znít jako BATHORY, naneštěstí ale výsledek tak dopadl, to musím připustit. Nemyslím, že by FALKENBACH šel stejnou cestou hudebně, ani textově. Lze najít prostor pro srovnávání, a zřejmě nemnoho kapel má k BATHORY blíže než FALKENBACH, ale odlišností je mnoho na přímé srovnání dle mého názoru.
Kde se vzaly obrázky z bookletu „Magni Blandinn…“? IN BATTLE použili jeden naprosto stejný na přebalu alba „The Rage Of The Northmen“…
Tak to už si opravdu nepamatuju, uplynulo přes deset let od doby, kdy ty kresby byly vybírány, promiň…
Skočme v čase k „Ok Nefna Tysvar Ty“. Dlouhé období pěti let minulo a FALKENBACH se vrátil, ačkoli spousta lidí už v to ani nedoufala… povídaček bylo mnoho. Co za tím bylo?
Důvody byly osobní i hudební. Nebyl za tím nedostatek inspirace, ani plány nechat FALKENBACH odejít. Nechtěl jsem vydat průměrnou desku, jen aby se byznys nasytil, to je celé… Musí přijít ten správný pocit, že je čas na novou desku, a tenhle pocit by se neměl řídit požadavky obchodu.
Moderní hladivý zvuk „Ok Nefna Tysvar Ty“ byl překvapením nejen pro mě. Jaký byl důvod udělat cosi, co zní tak sametově… osobně můžu říct až relaxačně? Dokonce se mi zdá, že tam lze postřehnout několik téměř ENYA momentů…
Ty skladby vůbec neměly znít tak jemně. Přidávali jsme víc a víc akustických kytar a víc a víc detailů, a ve finále se nám elektrické kytary dostávaly stále víc a víc do pozadí. Časem jsem změnil názor, deska není špatná, jen je málo „drsná“. Na druhou stranu tohle byla jediná cesta, jak nechat vyznít akustiky, jinak by se ztratily v metalovém soundu. Není to snadné a peněženka nebyla dost plná, abych mohl investovat do dalšího týdne a věnovat ho mixovacímu procesu. Nic to samozřejmě nemění na faktu, že výsledek měl být trochu jiný, ale znova musím opakovat, že mám tohle album rád. Každá deska má stránky, které bych pozměnil, pokud bych ji nahrával znovu.
Proč booklety neobsahují nikdy fotku tebe/kapely?
Nejsem žádná rocková hvězda ani „oblečkář“. Podle mě prostě není důvod, abych do bookletů umisťoval fotky. Jednou možná názor změním, budu-li mít volnou stránku v bookletu a nebudu vědět, jak jej vyplnit. Preferuji texty nebo kresby, které se k nim vztahují. Jak jsem řekl, možná jednou změním názor, momentálně ale nevidím žádnou potřebu.
Procházku časem zakončeme v přítomnosti. „Heralding – The Fireblade“ je první anglicky titulovanou deskou – má to snad předznamenat krok na novou cestu? Osvětli prosím řeč, použitou na starších deskách… je to islandština? Omlouvám se, ale pro nás středoevropany jsou tyto jazyky neznámé. Díky za vyjasnění…
Pokud budu počítat i první kazetové nahrávky, pak se jedná o němčinu, latinu, starogermánštinu, angličtinu, staroislandštinu atd.. Někomu to může připadat jako nový krok, ale není to tak. „The Fireblade“ byl původně jen jakýsi pracovní název, protože deska nebyla nikdy dokončena, nebyl ani důvod dávat jí konečný. Kdykoli se mluvilo o tomhle nevydaném albu, vždy to pro mě byl „The Fireblade“ a nakonec jsem se rozhodl to tak i nechat.
Dostal jsem se k informaci, že hostuješ v kapele CRIMSON GATE – musím se přiznat, že o ní nevím nic. Můžeš říct pár slov?
Nahráli jsme dvě demo pásky a účinkovali na dvou akcích. Popis hudby, kterou jsme dělali, je velmi nesnadný. Mohl si tam najít vlivy starých black metalových harcovníků jako VENOM, CELTIC FROST atd., navíc ale klávesák vymýšlel různé avantgardní party. Je asi nemožné tu muziku podrobněji popsat a krom konstatování, že to byl metal, nemůžu říct víc.
Je dobře známo, že se staráš o label Skaldic Art Productions – četl jsem tvá slova o práci SAP pro mladé začínající kapely. Děláš to pro dobrý pocit, nebo…? Jak vybíráš kapely, které pod křídla SAP patří? Musejí pocházet ze severu nebo ne?
Přiznám se, že jsem Skaldic Art Productions umístil k ledu (sakra :o) – pozn. aut.). Stalo se pro mě nemožným investovat do labelu tolik času, kolik bylo potřeba a já nechtěl podporovat kapely na méně než na 100%. No, máš pravdu, chtěl jsem pomoci mladým a talentovaným skupinám, dát jim možnost realizovat svoje představy a myšlenky na 100%. Nebylo záměrem nějak ze Skaldic Art profitovat, ale samozřejmě ani v něm utopit kupy peněz. Kapely jsem vybíral při poslechu demáčů a následně jsem se snažil dostat do kontaktu s lidmi stojícími za nimi. Na scéně je spousta dobrých muzikantů, ale taky hodně blbců. Jediná kapela, která byla ze Skandinávie, byli FURTHEST SHORE (Fin). Další byli z Německa, Lucemburska, Holandska a Rakouska.
Vím, že nemáš rád otázky ohledně svého soukromí. Tak jen… jaké je např. tvoje zaměstnání? Charakterizuj sám sebe. Myslím, že lidi by se mohli zajímat, jaký druh osobnosti stojí za tak příjemnými tóny. Samozřejmě můžeš tuto otázku nechat bez odpovědi.
Vážně se na tohle téma moc bavit nechci. Myslím, že lidi by měli investovat svůj čas a zájem do hudby a textů, ne do mého soukromého života. Nepotřebuji stavět svoje ego před hudbu, aby mi byla věnována pozornost, můj život není tak chudý. Občas získávám dojem, že jediný důvod, proč mít kapelu, je pro spoustu muzikantů touha být v centru pozornosti, být zajímavý pro lidi tam venku. Někdo si může myslet, že jsem arogantní vůl, další může říct, že se snažím vybudovat nějaký druh mystéria okolo sebe a FALKENBACHu. No a nakonec, já chci jenom nechat mluvit hudbu a texty, a svůj soukromý život si rezervovat pro své přátele a rodinu – to je celé. Pravda někdy může být zároveň jednoduchá a nudná. Žádná tajemství, žádná mystéria :-).
Čí práce je logo?
Logo udělal Christophe Szpajdel v konzultaci se mnou. Je to nejlepší tvůrce log, jakého znám a tahle jeho práce je perfektní.
Jak vzniká nová skladba? Co přijde obvykle první – text, bicí linky, nebo kytarový nápad? Staráš se nějak o svůj hlas?
To je těžké říci… nemám nikdy dopředu plány. Nevím, kdy je ten správný čas hledat nové melodie, ale většinou se po týdny či měsíce nic neděje a pak to jedné noci přijde jako vlna. Může začít kytarami, klávesami, nebo jenom myšlenkou v mojí hlavě. Zjistil jsem, že není cesta, jak to popsat.
Zřejmě se zajímáš o mytologii předků – kde čerpáš informace? Studuješ prastaré ságy a básně, nebo spíš vědecké studie?
Hlavně tohle všechno je součástí mého dětství, mého vzdělání a v podstatě mě to obklopuje neustále. Například texty o Tenkteriánech jsou založeny na lidech, kteří mají svůj rodokmen zmapovaný 1000 let zpátky. Jsou vzácní a nedají se snadno najít, navíc lidé o těchhle věcech neradi mluví, pokud jsou v nich zakořeněni. Těm, co mluví víc, jde většinou jen o získání pozornosti a většinou nejsou ničím, než lháři. Celkově vzato se FALKENBACH v textech stará o veškeré severské a germánské kultury, tradice, mytologie atd.. Cítím hlubokou pokoru i před pohanským dědictvím odlišných kultur jako je například aztécká (abych jednu zmínil) a vždy budu podporovat lidi všude tam, kde se odhodlali bránit svoje tradice proti všemu. To samé platí i pro kulturu řeckou. Ale ta moje je odlišná a kořeny mám v ní. Proto je FALKENBACH o těchto tématech.
Čas od času narazím na různé fotky z přírody Německa, Islandu, Norska apod.. Ty obrázky scenérií, vodopádů, lesů a podobně mi přijdou absolutně úchvatné. Ale k věci. Slyšel jsem zvěsti o tvém údajném islandském původu…(?)
Kašlu na tenhle shit a přestal jsem to už i komentovat. Vždycky se najdou lidi, kteří se budou snažit získat pozornost tím, že budou na veřejnost vyvrhovat stupidní žvásty. Je mi smutno i za ně. Ze všech klepů, které jsem slyšel, je tak 1 z 20 pravdou. Okolo se teď můžu dozvědět několik svých jmen, několik míst, kde jsem se narodil a podobně. Na jednu stranu sranda, na druhou urážející…
Je těžké pominout tvůj postoj vůči křesťanství. Představ si – je 10.-13. stol. n. l. a nikde tu nejsou křesťané. Ani stopa po téhle víře. Jak myslíš, že by svět vypadal dál?
Tak tohle je otázka, na kterou opravdu není možno odpovědět narychlo v rozhovoru, to by automaticky vedlo k povrchním frázím. Tyhle otázky mohou být diskutovány pouze na seriózní bázi, nebo raději ne. Ačkoli připouštím, že tohle téma zní celkem zajímavě, ne však pro rozhovor.
Několik velkých muzikantů zemřelo v posledních několika letech - Chuck Schuldiner (DEATH), Quorthon (BATHORY), Dimebag Darell (PANTERA). Zasáhlo tě to nějak?
Ne. Byl bych lhář, kdybych ti říkal, že se tak stalo. Nikdy jsem s těmi lidmi nemluvil, nebyl s nimi v kontaktu a neznal je. Znal jsem pouze jejich malou část – hudbu. Lidi, kteří teď prohlašují, že jsou smutni jako samo peklo, ve finále postrádají KAPELU, ne člověka stojícího za ní. Myslím, že lidé tvořící tak výjimečnou hudbu zaslouží respekt, ne pokrytecké chování. ČLOVĚK zemřel, to především. Ne kapela. Jsou tu jeho přátelé, rodina. Ty to zasáhlo bez pochyb a ti mají právo prolévat slzy.
Vratyasi, doufám, že se ti na otázky odpovídalo dobře. Mě bylo ctí spáchat tento rozhovor ve spolupráci s tebou. Hodně štěstí, poslední slova mohou patřit tobě…
Díky moc za podporu! A navštivte naše stránky!